نایکی:
این برند از محبوبترین برندهای تولیدکننده کفش و پوشاک در دنیا است که لباس ورزشی بسیاری از موفقترین تیمهای ورزشی دنیا تا کوچکترین آنها را تأمین میکند. در روند تولید کفش های نایک از بهترین مواد استفاده میشود و همیشه با تنوع بالا پاسخگوی تمامی سلیقه ها میباشد. کفش های نایکی ویژگی هایی دارد که علاوه بر تأمین نیازهای فرد در هنگام ورزش ، موجب بالا بردن اعتماد به نفس در او میشود. به همین دلیل این برند از بقیه برندها متمایز میشود.
نایکی پس از سالها تحقیق و آزمایش در رابطه با نیاز ورزشکاران، موفق به تولید کفش هایی با رویه تنفسپذیر شد. این نوع رویه ها باعث جلوگیری از تعرق در هنگام فعالیت های ورزشی و همچنین جلوگیری از بیماری های قارچی میشوند.
مؤسسان نایکی:
در سال 1964 فیل نایت و بیل بورمن برند نایکی را راهاندازی کردند که این برند در ابتدا بعنوان روبان آبی شناخته میشد. بیل بورمن تصمیم داشت فیل نایت را که دونده دو نیمه استقامت بود، آموزش دهد. بنابراین برای بالا بردن راندمان شاگردان خود میخواست با بالا بردن کیفیت کفشهای ورزشی، باعث بهبود در عملکرد آنها شود. بیل بورمن در این رابطه بسیار تلاش کرد اما موفقیت آمیز نبود. پس از مدتی فیل نایت که شاگرد بیل بود برای ادامه تحصیل به دانشگاه استنفورد رفت و در آنجا به یک شرکت ژاپنی پیشنهاد تولید کفش و رقابت با بهترین برندهای آلمانی را داد. به این پیشنهادات سالها توجهی نشد. بنابراین فیل نایت تصمیم گرفت که از ژاپن کفش وارد کند و این کفش ها را در منطقه محلی خود بفروشد.
سپس فیل نایت، بیل بورمن را وارد شراکت با خود کرد. با اینکه کسب و کارشان در ابتدا به کندی پیش میرفت، آنها در سال 1995 موفق شدند به میزان فروش 20000 دلار برسند. سپس این دو شریک بعد از سالها تلاش بالاخره خط تولید خود را راهاندازی کردند و در سال 1971 اولین کفش ورزشی خود را تولید و عرضه کردند. این کفش ورزشی در مقایسه با دیگر کفشهای ورزشی وزن سبکتری داشت و گزینه بسیار مناسبی برای حرکات کششی بود.
دونده مشهور آمریکایی استیو پرفونتین، اولین سفیر برند نایک بود که از سال 1969 تا 1972 موفق شد هفت رکورد آمریکایی در طول دوران کالج خود ثبت کند.
لازم به ذکر است که نایکی محصولاتی را برای یادبود بیل بورمن اختصاص داده است که یکی از محبوبترین آنها کفش پگاسوس ایر زوم 40 Nike Air Zoom Pegasus است.
در سال 1979 نایکی اقدام به طراحی نایکی ایر کرد. این تکنولوژی موجب کاهش ضربات در هنگام دویدن و راه رفتن شد. ارائه این تکنولوژی باعث یک گام مهم در پیشرفت برند نایک شد.
نایکی در سال 1982 توانست شماره یک آمریکا در عرصه تولید کفش شود. برند نایک با شعار "فقط انجام بده Just Do It" به سرعت جایگاه خود را در بین مردم آمریکا پیدا کرد. نایکی با تولید یک کفش ویژه بسکتبال در سال 1985 برای مایکل جردن بسکتبالیست تازهکار، موفق شد محبوبیت کفشهای ورزشی خود را بسیار افزایش دهد و به فروش بیشتری برسد.
سپس کمپانی نایکی توانست با تیمهای فوتبال آمریکا و برزیل برای تأمین لباس و لوازم ورزشی آنها قرارداد ببندد. همچنین این برند با یک تازهکار ورزش گلف در سال 1996 قرارداد بست و این عمل به افزایش محبوبیت و همینطور فروش بیشتر این برند بسیار کمک کرد.
ریشه نام نایکی:
کلمه نایک از نام یک الهه یونانی گرفته شده. این کلمه به معنی پیروزی است و تلفظ دقیق آن نای-کی میباشد. الهه یونانی نایکی در بسیاری از آثار هنری با دو بال نقاشی شده است. این نام بسیار جذاب نقش مهمی در شناخته شدن این کمپانی و معروف شدن آن دارد.
شعار کمپانی نایکی:
شعار برند نایکی (Just Do It) میباشد که این شعار معروف به محض دیدن لوگوی نایکی در ذهن مردم تداعی میشود. جالب است که این شعار را یک قاتل زنجیرهای در زمان اعدامش به زبان آورده است. به علاوه این شعار به عنوان یکی از بهترین شعارهای تبلیغاتی در جهان شناخته میشود.
محل تولید کفش های نایکی:
کفشهای برند نایکی در کشور های مختلفی تولید میشوند که مهمترین این کشورها چین و ویتنام میباشد. به نظر میرسد که در حال حاضر در خود آمریکا هیچ کفشی از این برند تولید نمیشود و آنها روی تولید پوشاک متمرکز میباشند.
لازم به ذکر است که ویتنام در زمینه تولید محصولاتی مثل کفش و پوشاک بسیار پیشرفته میباشد. همچنین بسیاری از کفشها و پوشاک برند نایکی در چین تولید میشود که به کاهش هزینهها برای این کمپانی بسیار کمک کرده است زیرا نیروی کار و مواد مصرفی برای ساخت کفش در چین بسیار ارزانتر و بهصرفهتر میباشد و به این ترتیب سود بیشتری از فروش کالاها نصیب این برند میشود.